Skip to content

Tiivistetty vaatimusmäärittely

  • [SIJOITA TOIMEKSIANNON NIMI TÄHÄN]
  • Projektimäärittely/vaatimusmäärittelyn tiivistetty versio v 0.3 4.1.2021 (NarsuMan)

Ohjeita ennen aloitusta :)

Olet editoimassa tiivistettyä vaatimusmäärittelyä, joka on normaalia OPF:n laajempaa vaatimusmäärittelyä rajatumpi. Kannattaa tutustua ehdottomasti laajempaan vaatimusmäärittelyyn, koska se sisältää ohjeistuksen lisäksi videomateriaalia.

Johdanto

Kuvaa tavoiteltua kokonaisuutta, hieman taustaa ja aiheeseen olennaisesti liittyviä asioita? Jos kyseessä harjoitustehtävä, niin tarkista voitko käytää olemassa olevia tilaajien oikeita nimiä! Muussa tapauksessa vaihdetaan kaikki nimet itse keksittyihin :)

Tavoitteet

Mitä ratkaisun avulla voidaan tehdä? Mihin pyritään? Tämä osuus voidaan käsitellä myös projektisuunnitelmassa, mutta vaatimusmäärittelyssä voidaan avata tarkemmin tavoiteltua ratkaisua.

Kohderyhmä

Millaisia ovat sen käyttäjät? Mikä tuotoksen tavoite on eri sidosryhmien kannalta? Kannattaa nostaa esiin lyhyesti mahdolliset loppukäyttäjä ja oleellisiin palvelusta hyötyviin sidosryhmät

Sidosryhmäkartta

Mietitään tarkemmin millaisia käyttäjä/sidosryhmiä liittyy suunniteltuun ratkaisuun/ohjelmistoon/palvelukokonaisuuteen? Näitä selkeyttääksemme kirjataan kaikki sidosryhmät sidosryhmäkartan muotoon. Nostetaan samalla esiin mikä on ko. sidosryhmän/edustajan palveluun liittyvä motivaatio. Kuvauksen voi laatia esim. piirtämällä, MindMap-muodossa tai soveltaen sopivaa UML-notaatiota.

Voit tutustu nyt aiemmin mainittuun PlantUML-työkaluun ja kokeilla luoda sidosryhmäkartta käyttäen (http://plantuml.com/) Huomaa! PlantUML-lohkon määrittelyssä käytetään Gitlab-ympäristössä eri avainsanoja @startuml/@enduml- rivien sijaan

uml diagram

Tarkennettut sidosryhmäprofiilit

Kuvataan tarkemmin sidosryhmäkartasssa esiteltyhä sidosryhmiä/profiileja. Tarvittaessa kuvataan tarkemmin valitut sidosryhmät ja tarkennetaan niitä, jos toimeksianto sitä edellyttää. Tähän sovelletaan alisivuja, joita tarpeen mukaan kopioidaan "pohjat"-kansiosta Katso esim. Asiakas B

ID Tyyppi Nimi Piirteet Motivaatio
SR-001 Sidosryhmä/Profiili Asiakas A Nuori 16-22V Selkeä tarve palvelulle ja tarvitsee palvelua usein
SR-002 Sidosryhmä/Profiili Asiakas B - Profiili 1 "Aikuinen" 22-45V Tarve satunnainen, mutta yleisin asiakas
SR-003 Sidosryhmä/Profiili Rahoittaja Pääomasijoittaja Palvelun tuottamat tuotot
SR-004 Sidosryhmä/Profiili Verottaja Nuori karhu Kerätä verotuloja

Palveluun liittyviä asiakaspolkuja

Mieti toimeksiantoa ja pohdi onko siitä tunnistettavissa ns. palvelupolkuja? Asiaspolkukuvauksen avulla kuvataan tapahtuma sarjaa joka käydään jossain valitussa tilanteessa läpi palvelun käytön aikana. Asiakas kohtaisia palvelupolkuja voi olla useita, mutta tärkeintä on tunnistaa alkuvaiheessa oleellisimmat. Palvelupolkua kuvattaessa voi hyödyntää esim. Swim lane/BluePrint/tilakone-kuvausta tai muuta sopivaksi katsottua kuvausta. Tärkeää on kuitenkin kuvata polku ja käyttää sitä tarvittaessa selkeyttämään ymmärrystä tavoitellusta palvelusta. Käy läpi tekemäsi kuvausta jonkun toisen henkilön kanssa yhdessä? Käy läpi polku ja kerro mitä sen aikana tapahtuu..

asiakaspolku PlantUML-esimerkki tilakoneena

Kokeillaan luonnostella asiakaspolkua PlantUML-työkalun avulla. Kannattaa kokeilla ehdottomasti myös muita tapoja! Sovella esim. PlantUML SDL/Swimlane kuvausta?

uml diagram

Käyttöliittymänäkymä/mockup

Jos projektin tuloksena tuo sähköinen ratkaisu, on sen konkretisoimiseksi hyvä hyödyntää esimerkiksi MockUp-kuvaa. Tähän kannattaa liittää tarvittaessa kuvausta kuvan/mockup-näkymän muodossa. Se helpottaa ymmärtämään tarvittaessa oleellisesti tavoiteltua ratkaisua.

uml diagram

Tärkeimmät toiminnallisuudet/ominaisuudet

Hahmotellaan tähän kohtaan ominaisuudet pelkästään ranskalaisilla viivoilla ja MindMap-kuvauksen avulla. Eli mitä tavoitellulla ratkaisulla/palvelulla mielestäsi on mahdollista tehdä? Mieti tilannetta, kun joku kysyy sinulta mitä palvelulla voi tehdä? Saat aikaa vastata 15 sekuntia. Mitä vastaat ja mitkä toiminnot nostatat esiin ehdottomasti valtteina verrattuna muihin vastaaviin ratkaisuihin/palveluihin? Tässä kohtaa kannattaa tarkistaa mitä olivat asiakkaan esittämät toiveet palvelusta? Niistä voisi löytyä ehkä joitain tässä vaiheessa?

  • Oleelliset toiminnot (Esimerkkejä)
    • Asiakas_A voi lähettää postia toiselle henkilölle
    • Asiakas_A voi saada tietoa aiemmin tehdyistä valinnoista
    • Ylläpito-henkilö voi poistaa laskun Asiakaalta
    • Ylläpito-henkilö voi luoda uuden laskun Asiakkaalle
    • Asiakas_A voi soittaa tuntemalleen kaverille
    • Asiakas_B voi jakaa kuvan
    • Asiakas_B kykenee tallettamaan tilanteen
    • Asiakas_B voi liittää Asiakkaan_A ryhmään uuden henkilön
    • etc..

uml diagram

Alustavat käyttäjätarinat

Ketterän kehityksen myötä on yleistynyt tapa kuvata asiakkaan tarpeita ns. käyttötarinoiden (User Story) muodossa. Kirjataan tähän ennalta tunnistetut käyttötarinat. Tutustu aiheeseen User Story

ID Tyyppi Kuvaus Linkki
US-001 Käyttäjätarina Esim. Käyttäjänä haluan, että voin luoda raportin tekemistäni ostoista viimeisen kuukauden ajalta, koska se helpottaa oman talouteni hallintaa #1
US-002 Käyttäjätarina Esim. Käyttäjänä haluan, että voin poistaa historian tekemistäni ostoista viimeisen kuukauden ajalta, koska en halua muistella menneitä #2

Yleiset tekniset vaatimukset

Teknisiä ratkaisuja määriteltäessa on hyvä tunnistaa tarvittavat teknologiat, laitteistot tai muut tarvittavat fyysiset ratkaisut. Ohjelmiostoratkaisuja määriteltäessä kannattaa erottaa puhtaasti tekniset/tuotannolliset vaatimukset ja kirjata ne vaatimusmäärittelyyn esimerkiksi teknisinä vaatimuksina.

ID Tyyppi Kuvaus
HWREQ-0002 Tekniset vaatimukset Palvelun tärkeimpien palvelujen on oltava vähintään kahdennettu N+1
HWREQ-0003 Tekniset vaatimukset Palvelimen muistikapasiteeti >32GB
HWREQ-0005 Tekniset vaatimukset Palvelimen fyysinen sijainti on oltava EU-aluella
HWREQ-0005 ... ...

Toiminnalliset vaatimukset (Functional Requirements)

Mitä toimintoja palveluun liittyy? Nämä kannattaa kirjata ensi ns. toiminnallisina vaatimuksina? Toiminnallisilla vaatimuksilla kuvataan ohjelmistolta/järjestelmältä vaadittuja toimintoja. Toiminnalliset vaatimukset ovat helpoimmin tunnistettavia. Vältä useamman vaatimuksen kirjaamista samaan lauseeseen! Jokainen vaatimus erikseen.

ID Tyyppi Kuvaus Toiminnallisuus johon vaatimus vaikuttaa
FUNCREQ-C0001 Toiminnallinen vaatimus Krjautumiseen voi käyttää Facebook-tunnuksia Toiminnallisuus X
FUNCREQ-C0002 Toiminnallinen vaatimus Käyttöliittymää voidaan ohjata äänikomennoilla Toiminnallisuus Y
FUNCREQ-C0003 Toiminnallinen vaatimus ... ...

Laadulliset eli ei-toiminnalliset vaatimukset

Mitä olivat ei-toiminnalliset vaatimukset? Voit esittää eri vaatimuksia erillisessä taulukossa tai viitata tässä yhteen laajempaan taulukkoon. Ei-toiminnalliset vaatimukset sisältää laajan joukko eri näkökulmia sähköiseen palveluun liittyen. Tärkeimmät kirjoittajan näkökulmasta ovat seuraavat: Suorituskyky, tietoturva ja saavutettavuus

  • Suorituskyky
  • Tietoturva
  • Saavutettavuus

Suorituskykyyn liittyvät vaatimukset

Millaisia vaatimuksia palveluun kohdistuu suorituskyvyn näkökulmasta?

ID Tyyppi Kuvaus
PERFREQ-0000 Suorituskyky Kirjautuminen on mahdollista yhtäaikaa 100 käyttäjällä (100 request/s)
PERFREQ-0001 Suorituskyky Palvelun maksimi käyttäjä määrä on ?
PERFREQ-0002 Suorituskyky ...

Tietoturvan vaatimukset

Millaisia vaatimuksia palveluun kohdistuu tietoturvan näkökulmasta? Tutustu samalla VAHTI ohjeistukseen

ID Tyyppi Kuvaus Miten testataan?
SECURITY-REQ-0001 Salasanassa on käytettävä vähintään MD5-tason salausta, koska CONSTRAIN-000 sitä edellyttää Testitapaus X
SECURITY-REQ-0002 Jokainen tapahtuma palvelussa on kirjattava käyttölogiin, että niitä voidaan tarkastella myöhemmin Testitapaus Y
SECURITY-REQ-0003 ... ...

Saavutettavuuden vaatimukset

Mitä tarkoitetaan saavutettavuudella? Millaisia asioita/ohjeistuksia on otettava huomioon palvelua toteutettaessa? Tutustu saavutettavuusdirektiiviin ja kirjaa

ID Luokka Kuvaus Miten testataan?
AVAILREQ-0000 Saavutettavuus Testit
AVAILREQ-0001 Saavutettavuus Testit
AVAILREQ-0002 Saavutettavuus ... ...

Toimeksiannon kannalta tärkeät oleelliset rajaukset

Eri ohjelmistojena/palvelujen toteutusta ja käyttöä ohjaavat usein lait ja säädökset. Näiden edellyttämät vaatimukset voidaan kirjataan tarvittaessa vaatimusmäärittelyyn. Rajausten vaikutus koskee usein palvelun jonkin osa-kokonaisuuden toteuttamista. Tästä syystä eri rajoitteet on tunnistettava ajoissa, koska vaikutus saataa olla varsin ratkaiseva pitemmällä tähtäimella. Esimerkkinä tästä on viime vuonna voimaan tullut EU GDPR-säädös. Kannattaa tutkia esimerkiksi https://www.sfs.fi/aihealueet/terveydenhuolto/laakinnalliset_laitteet tai http://docs.jhs-suositukset.fi/jhs-suositukset/JHS190/JHS190.html

ID Tyyppi kategoria Vastuullinen
CONSTRAIN-000 Rajaus Palvelun kirjautumisprosessin on noudatettava JUHTA-hyväksyttyjä käytänteitä Kirjautuminen ft1
CONSTRAIN-001 Rajaus On huomioitava Standardi ZZZ osana palvelun tapahtuma login talletusta Log-palvelin
CONSTRAIN-002 Rajaus ... ...

Palvelun tuotantoympäristö

Vaatimusmäärittelyn tukena sovelletaan erilaisia kuvauksia, joista esimerkkinä UML-kuvauskieleen liittyvä sijoittelu näkymä, eli "Deployment Diagram", kuvauksen avulla voi esittää miten palvelu on tarkoitus toteuttaa käytännössä. Missä sijaitsevat eri osat palvelusta ja miten eri osat on kytketty toisiinsa.

uml diagram

Palveluun liittyvät muut järjestelmät

Alla olevat kuvaukset ovat esimerkkejä UML-kuvauksen mahdollisuuksista, kannattaa tutustua tarkemmin laajempaan vaatimusmäärittely pohjaan, koska siitä löytyy esimerkkejä.

Järjestelmien välisiä yhteyksiä voidaan kuvata tarvittaessa esim. UML-kuvauksiin liittyvän sekvenssikaavion muodossa (Sequence Diagram).

uml diagram

Standardit ja lähteet

Vaatimusmäärittelyyn kannattaa liittää mukaan kaikki tärkeät lähteet, joista on hyötyä tai merkitystä kokonaisuuden kannalta. Standardit ja ennalta jaetut ohjeistukset ovat hyödyllisiä lähteitä ja tarvittaessa tukevat esitettyjä vaatimuksia.

ID Nimi Linkki Kuvaus
REF1 JHS 165 ICT JHS Suositukset - vaatimusmäärittelylle Vaatimusmäärittelyn suositus
REF2 ISO 9241-11 Käytettävyys Usability
REF3 EN 301 549 Saavutettavuus Availability
REF4 GDPR GDPR Asetus General_Data_Protection_Regulation